Minder stressfracturen bij gebruik van dé pil

Hardloopsters die de anticonceptiepil slikken, hebben minder vaak stressfracturen. Hardloopsters die een onregelmatige of helemaal geen menstruatie hebben, lopen daarentegen juist vaker deze breukjes op.

Dit blijkt uit een overzichtsstudie, uitgevoerd door een internationale groep sportwetenschappers. Zij verzamelden alle literatuur over risicofactoren voor blessures bij middellange- en langeafstandslopers, zowel voor mannen als voor vrouwen.

 

Stress!

Sportsters die de pil slikken hebben 55-77 procent minder kans op zogeheten stressfracturen. Dit zijn kleine breuken, veroorzaakt door herhaalde belasting van het bot.

Een afwezige of onregelmatige menstruatie verhoogt het risico op deze breuk juist. Sportsters met een onregelmatige menstruatie hebben een drie keer zo hoge kans op een stressfractuur ten opzichte van sportsters die regelmatig menstrueren. Daarnaast blijkt dat hoe jonger sportsters zijn wanneer zij voor het eerst ongesteld worden, hoe hoger de kans is op een stressfractuur.

Hoe de anticonceptiepil en menstruatie de hoeveelheid stressfracturen beïnvloeden, weten de onderzoekers niet.

 

Is dat alles?

Middellange- en langeafstandlopers hebben ook een hoger risico op blessures wanneer zij een eerdere blessure hebben gehad. Opmerkelijk genoeg is de literatuur niet eenduidig over alle andere mogelijke risicofactoren, waaronder trainingsfrequentie, afgelegde afstand, schoeisel en warming-up. Waar uit sommige studies blijkt dat deze factoren inderdaad het risico op blessures beïnvloeden, blijkt dit uit andere studies niet.

 

En nu?

Ondanks dat de precieze invloed van de pil op de ontwikkeling van botbreuken onbekend is, liegen de getallen er niet om. Sportsters kunnen daarom overwegen de pil te gaan slikken om de kans op stressfracturen te verkleinen.

 

I.M. (Inge) van Schouwenburg

Hulme A, Nielsen RO, Timpka T, Verhagen E, Finch C (2017). Risk and Protective Factors for Middle- and Long-Distance Running-Related Injury. Sports Med., 47: 869-886.

Ga naar overzicht

Twitter Feed

@TopsportTopics Als je niet zelf je eten kunt maken, maar afhankelijk bent van buffet: maak een plan. https://t.co/7gdtXBYg3Q

RT @TopsportTopics: Waarschijnlijk niet minder spierpijn, spierschade of beter herstel in prestatie dankzij rekken na een wedstrijd https:/…

Wat denk jij? Heeft rekken na een sportwedstrijd zin? Volgens onderstaand artikel heeft het weinig zin om na... https://t.co/aI3jYD6iZv

Laat alle tweets zien
Delen:
FacebookTwitter
  • Partners
  • NOC*NSF
  • Vrije Universiteit Amsterdam
  • Kenniscentrum Sport
  • Rijksuniversiteit Groningen