Nuttig ice-slurry vlak voor de wedstrijd

Sporters die de voordelen van een ice-slurry optimaal willen benutten, doen er slim aan dit schaafijs pas vlak voor hun wedstrijd te nuttigen. De temperatuur in het lichaam is dan bij aanvang van de wedstrijd lager dan wanneer de ice-slurry voor de warming-up op het menu staat.

Morgan

Het is niets nieuws onder de zon: sporters die ice-slurry’s eten voorafgaand aan hun wedstrijden in de warmte. Dit schaafijs zorgt er namelijk voor dat de temperatuur in hun lichaam, de zogenoemde kerntemperatuur, iets daalt. Daardoor kunnen sporters meer warmte opslaan voordat hun prestatie eronder komt te lijden.

 

Onderzoekers uit Japan en China laten in het Journal of Thermal Biology zien dat het nogal wat uitmaakt wanneer sporters hun ice-slurry nuttigen. Eerder onderzoek richtte zich vooral op de vraag of ice-slurry’s überhaupt werken, en hoeveel sporters er van moeten eten. Opvallend genoeg was er tot nu toe geen onderzoek gedaan naar het beste moment om het schaafijs in te nemen.

 

Na de warming-up

Het advies is dus om de ice-slurry pas vlak voor de start van de wedstrijd te nuttigen, nog na de warming-up. In dat geval staan sporters met een kerntemperatuur aan de start die bijna een halve graad Celsius lager is. Als de ice-slurry te ver voor de start wordt verorberd, bijvoorbeeld nog voor de warming-up, dan loopt de kerntemperatuur bij de start van de wedstrijd al weer flink op. Daarmee vervalt het voordeel grotendeels.

 

Dit ontdekten de onderzoekers nadat ze tien mannelijke proefpersonen drie keer een volhoudtest op de fiets hadden laten uitvoeren. Twee keer nuttigden de proefpersonen ongeveer 300 gram ice-slurry voorafgaand aan de test, eenmaal voor en eenmaal na de warming-up. Voor de andere test dronken ze 300 ml water ter controle. De tests vonden plaats bij weersomstandigheden waarvan verwacht wordt dat die ook bij de aankomende Olympische Zomerspelen in Tokyo voor gaan komen: een temperatuur van dertig graden Celsius en een relatieve luchtvochtigheid van tachtig procent.

 

Argusogen

Wanneer de proefpersonen de ice-slurry op het juiste moment aten, konden ze de fietstest drie minuten langer volhouden. Deze prestatieverbetering moet echter wel met argusogen worden bekeken. Het resultaat op een volhoudtest hangt namelijk sterk af van de motivatie van de proefpersoon. Daarnaast bleek het volgens de statistiek om een klein effect te gaan. Of deze prestatieverbetering zich ook in de praktijk zal voordoen dus maar de vraag.

 

Ondanks de magere resultaten wat betreft de prestatie, blijkt eens te meer dat ice-slurry’s er in ieder geval voor kunnen zorgen dat de kerntemperatuur voorafgaand aan de wedstrijd iets afneemt. Om optimaal van dit effect te profiteren is een goede timing dus essentieel.

 

P. (Paul) Schermers

Takeshima K, Onitsuka S, Xinyan Z, Hasegawa H (2017) Effect of the timing of ice slurry ingestion for precooling on endurance exercise capacity in a warm environment. J. Therm. Biol., 65: 26-31

Ga naar overzicht

Twitter Feed

@TopsportTopics Als je niet zelf je eten kunt maken, maar afhankelijk bent van buffet: maak een plan. https://t.co/7gdtXBYg3Q

RT @TopsportTopics: Waarschijnlijk niet minder spierpijn, spierschade of beter herstel in prestatie dankzij rekken na een wedstrijd https:/…

Wat denk jij? Heeft rekken na een sportwedstrijd zin? Volgens onderstaand artikel heeft het weinig zin om na... https://t.co/aI3jYD6iZv

Laat alle tweets zien
Delen:
FacebookTwitter
  • Partners
  • NOC*NSF
  • Vrije Universiteit Amsterdam
  • Kenniscentrum Sport
  • Rijksuniversiteit Groningen