TopsportTopics logo Alles over sport logo

Plyometrische sprongtraining verbetert de herhaalde sprintprestatie

Plyometrische sprongtraining – waarbij sporters allerlei sprongen uitvoeren om de ‘stretch shortening cycle’ te bevorderen – verbetert de herhaalde sprintprestatie. Niet alleen de beste, ook de gemiddelde sprinttijd gaat vooruit. Dat blijkt uit een recente overzichtsstudie naar plyometrische training en de herhaalde sprintprestatie bij sporters.  

Een kortere ‘stretch shortening cycle’ betekent dat een spier vanuit uitgerekte vorm sneller en krachtiger kan verkorten. Met andere woorden: spieren kunnen sneller meer kracht leveren. Dat is nuttig voor explosieve sporters die veel korte sprints trekken, zoals voetballers, handballers en hockeyers. 

Dat ook de herhaalde sprintprestatie kan verbeteren met plyometrische training was eerst nog niet duidelijk. Vanwege lage deelnemersaantallen per studie was het namelijk moeilijk om eenduidige conclusies te trekken.

Wat is al bekend?

Wat is nieuw?

  • Ook de herhaalde sprintprestatie gaat vooruit door plyometrische training.

Snelste sprint

Een groep internationale onderzoekers analyseerde daarom alle studies naar plyometrische training en herhaalde sprintprestatie opnieuw. Doordat de onderzoekers de studies bundelden, was het mogelijk om tot betrouwbaardere uitspraken komen.

Uit deze overzichtsstudie, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Sports Medicine, blijkt dat met name de snelste sprint vooruitgaat met plyometrische sprongtraining. De gemiddelde tijd over meerdere sprints verbetert ook, alleen in mindere mate.

Vermoeidheid

Sporters gaan niet beter om met vermoeidheid tussen de sprints, zo toont het onderzoek. De onderzoekers vermoeden daarom dat de plyometrische training de kracht, spieractivatie en coördinatie verbetert in plaats van het herstelvermogen tussen de sprints. 

Opbouwen

Sporters die veelvuldig sprinten tijdens een wedstrijd, kunnen plyometrische oefeningen toevoegen aan hun trainingsprogramma. Het is aan te raden om de sprongoefeningen in aantal langzaam op te bouwen. Deze trainingsvorm kan namelijk behoorlijk belastend zijn voor pezen en gewrichten. 

Bron

  1. Ramirez-Campillo R, Gentil P, Negra Y, Grgic J, Girard O. Effects of Plyometric Jump Training on Repeated Sprint Ability in Athletes: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med., 2021, Epub ahead of print, doi: 10.1007/s40279-021-01479-w
Topsport
public, professional
samenvatting